Black Friday blev succé

Varje år går en shoppingdag vid namn Black Friday av stapeln. Och i år förväntade man sig att den skulle bli populärare än någonsin i Sverige, vilket den verkligen blev.

Innan shoppingdagen Black Friday hade handlare över hela Sverige stora förväntningar på hur mycket svenskarna skulle shoppa. Och man trodde att shoppingdagen skulle bli större i år än någonsin hittills. Man gjorde även ett stort antal undersökningar som alla visade på att många skulle shoppa loss.

”Undersökningen visar att hälften av de tillfrågade kommer att handla något under Black Friday i år.” Läs mer.

Och nu när dagen är förbi kan man konstatera att alla spaningar stämde, det blev faktiskt så mycket shopping under Black Friday som man hade trott på förhand. I Expressen kan man läsa att försäljningen under den här fredagen ökade med 59 procent. Enligt Postnords sammanställning innebar den här ökningen i försäljning att svenskarna handlade för 3,6 miljarder kronor. När man istället tittade på hur mycket varje person i genomsnitt handlade under dagen hamnade genomsnittsköpet på 1 817 kronor.

Flest köp gjordes online2813789-elderly-woman-shopping-on-line

När det kommer till fördelningen mellan försäljning i butik och på nätet, var det på nätet som allra flest köp gjordes. 40 procent av köpen skede i den fysiska handeln medan 46 procent skedde på nätet. Och det var framförallt personer under 50 år som passade på att göra fynd under Black Friday. Dessa personer var även de som såg till att ställa väckarklockorna för att kunna gå upp till tolvslaget och handla precis när e-handlarna bytte kampanj från vanliga till Black Friday-kampanjer.